Bengkel Sulaman Riben

sulam riben nur 010

Hari ini 2 Dec 2009, cheq-sue amat bertuah kerana dapat mengikuti bengkel sulaman riben yang dianjurkan oleh PUSPANITA Daerah Seberang Perai Selatan, Pulau Pinang. Cheq-sue dapat pelepasan daripada Bos untuk menyertai bengkel ini kerana beliau memahami akan minat cheq-sue dalam seni sulaman. Thank you BOSS!

Selama ini hanya merujuk daripada buku Sulaman Riben Pn Suzana Mustafa sahaja. Apabila dapat berguru secara terus ni rasa lebih faham dan yakin. Walaupun bukan belajar secara langsung daripada tuan punya buku tetapi cheq-sue bertuah juga kerana dapat belajar daripada anak murid Pn Suzana iaitu Cikgu Siti dari Balik Pulau, Pulau Pinang.

Gambar-gambar ini adalah antara contoh-contoh sulaman riben yang telah disiapkan oleh cikgu Siti dan pembantunya Kak Su. InsyaAllah jika kelapangan nanti cheq-sue nak cuba juga buat beberapa projek sulaman riben. Bukan nak lawan tokey ya :) …cuma nak explore dan praktis apa yang telah dipelajari. Untuk mengajar, cheq-sue belum bersedia…..kerana kurang pengalaman dan ilmu pun belum dikhatam lagi.

sulam riben nur 012   sulam riben nur 013 sulam riben nur 015

Antara gambar-gambar yang sempat dirakam semasa belajar tadi:

 sulam riben nur 011  sulam riben nur 003 sulam riben nur 001 sulam riben nur 005

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

You may also like...

4 Responses

  1. rasidah says:

    Waaah…cheq sue tgh2 sarat pun masih larat lg pergi belajar ye…
    nanti bile dah pndai…boleh lah ajar kami2 nie..

  2. zura says:

    wah..cantiknya..
    sy mmg berminat tapi tak tau la ada bakat ke tak..
    nnt bila nak try lapang2kan masa try buat tgk..
    thanks for sharing..

  3. norhayati md yusof says:

    saya memang sangat2 berminat tentang jahitan bunga reben ni,tak ada bengkel ke kat seremban.

  4. qistinahani johan says:

    salam.. apa yang boleh sya berkongsi dgn che sue tentang sulaman riben nie..u have 2 know the solour scheme..klau tahu lagi cantik kak sue..sbb kita boleh buat mengikut musim…kitakan ada 4 musim..setiap musim tak sama warnanya..sebelum nie sya belajar jgak di uk..klau sana punya sulaman riben memang cantik..anyway tahniah utk kak sue..kerana berjaya ketengahkan sulaman riben..kak sue perlu tambahkan lagi ilmu…chayok..chayok kak sue..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>