Sulam Riben Pertama

Sulam riben ni cheq buat masa baru beli buku sulaman riben Suzana Mustafa. Pada masa ni cuma ada riben saiz 1/4′ shj. Rupanya buat sulam riben ni memang mencabar kerana kalau tak berhati-hati kita akan tercucuk riben yang kat bahagian belakang kain dan menyebabkan riben tersangkut dan benangnya tertarik. Penggunaan kain cross stitch ni juga agak keras dan menyebabkan susah untuk menarik riben keluar. Sulaman seterusnya cheq akan cuba perbaiki dan lebih banyak praktis adalah amat perlu. Tak sabar nak cuba pelbagai variasi jenis jahitan sulaman riben terutama yang nampak timbul macam bunga-bunga hidup tu.

IMG_0245

Jenis Jahitan yang cheq gunakan disini ialah:

i. French Knot (Ikatan French)

ii. Straight Stitch (Jahit Lurus)

iii. Ribbon Stitch (Jahit Sulam Riben)

iv. Fishbone Stitch (Jahit Tulang Ikan)

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

You may also like...

6 Responses

  1. eiy says:

    simple n nice..i like!

  2. norazlina says:

    mana nk dpt buku sulaman riben Suzana Mustafa tu.ina nk cari buku manik pun seksa.berapa harga dia cheq su?

  3. syuha says:

    tahniah cheq sue bjaya hasilkan sndiri sulaman riben ni ygmana bukan sume org dpt lakukan coz ianye pasti memerlukan penelitian n ksabaran yg tinggi..hope 1 day syuha dpt gak pelajari teknik ni n hasilkannye sndiri coz tlalu minatttttttt..

  4. irmawati says:

    halo,kenalkan saya Ibu Irma dari Indonesia,saya juga pembuat kerajinan Sulam Pita(riben),saya membuat tas untuk pesta,selendang,dan juga bahan bersulam

  5. manje says:

    susah tak nak buat
    manje rasa minat lak bila tngk semua ni…..
    tapi takde kepandaian…. kalau blajar cepat dapat.. mana nak blajar?

  6. Rosnani Mhd.Yusoff says:

    Boleh ke beli alat jahitan sulaman Bunga reben seperti jarum di kedai biasa yang menjual riben atau alat-alat jahitan yang lain atau dimana kedai yang ade menjual alat tersebut

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>